Geodiversitas 30 (1)

Published on
28 March 2008

Biodiversity and biodiversity crises in North African Neogene

Edited by Jean-Paul SAINT MARTIN

The current biodiversity of the Mediterranean area results from a complex history combining geodynamic features, climatic impacts, local and global biogeochemical constraints and influence of the living communities. Crisis periods are special opportunities to analyse the modifications of the biosphere after environmental disturbances and to assess the return of new states of equilibrium. With numerous and extended Neogene sedimentary basins, North Africa constitutes a particular research field concerning the biodiversity evolution in Mediterranean area. This thematic volume follows the communications of the specialized meeting of the Association paléontologique française (APF) “Biodiversité et crises de la biodiversité au Néogène en Afrique du Nord” (28-29 november 2006, held in the Muséum national d’Histoire naturelle, Paris).

geo30/1 Price :
37,50 €
Your order will be shipped within 7-10 working days

fr Avant-propos. Biodiversité et crises de la biodiversité au Néogène en Afrique du Nord

SAINT MARTIN Jean-Paul

5-8

fr Biostratigraphie et lithologie des séries serravallo-tortoniennes du massif du Dahra et du bassin du Chélif (Algérie). Implications sur la position de la limite serravallo-tortonienne

BELKEBIR Lahcene et al.

9-19

fr Événements biostratigraphiques et environnementaux enregistrés dans le corridor sud rifain (Maroc septentrional) au Miocène supérieur avant la crise de salinité messinienne

BARHOUN Nadia et al.

21-40

fr Les environnements continentaux du corridor rifain (Maroc) au Miocène supérieur d'après la palynologie

BACHIRI TAOUFIQ Naima & BARHOUN Nadia

41-58

fr Contributions biostratigraphiques et paléoenvironnementales de l'étude des nannofossiles calcaires des dépôts tortono-messiniens du bassin du Chélif (Algérie)

MANSOURI Mohamed El Habib et al.

59-77

fr Apports des foraminifères planctoniques à la biostratigraphie du Miocène supérieur et du Pliocène de Djebel Diss (bassin du Chélif, Algérie)

BELHADJI Ahmed et al.

79-96

fr Le passage Mio-Pliocène dans le bassin du Bas Chélif (Algérie). Biostratigraphie et paléoenvironnements

ATIF Khireddine Faïyçal Tewfik et al.

97-116